Bjørvika

Nytt toveis mentorprogram fra høsten 2021 - bli mentor!

Etter vellykket samarbeid om å skaffe ungdomsjobber i 2020 fortsetter samarbeidet mellom Bydel Gamle Oslo, Bjørvikaforeningen og nabolagsinkubator Tøyen Unlimited. På initiativ fra Bjørvikaforeningen starter de nå et mentorprogram i bydelen med oppstart høst 2021.

Mento I Bgo Bjorvikaforeningenno
  • Prosjektnavn: MENTO - toveis mentorprogram
  • Varighet: oktober 2021 - juni 2022
  • Oppsummering: Et toveis mentorprogram som tar sikte på å skape nettverk og erfaringsutvekslinger mellom unge og voksne i BGO.
  • Samarbeidspartnere: Bydel Gamle Oslo - UNGJOBB og Tøyen Unlimited
  • Hvem kan søke: Alle som søker må ha en tilknytning til bydelen vår - enten om du jobber eller bor her. Dette inkluderer eksempevis Bjørvika, Tøyen, Grønland, Kampen, Etterstad, Vålerenga eller noen av øyene. Unge mentorer må være minimum 16 år. Erfarne mentorer bør ha minimum 3 år arbeidserfaring.

Vi satte i gang med dette prosjektet fordi vi gjennom våre felles erfaringer la merke til to ting: ungdom ønsker seg et mer helhetlig inntrykk av ulike framtidsmuligheter, samt en sparringspartner som de kan diskutere muligheter, ønsker og drømmer med. I tillegg ser vi et profesjonelt arbeidsliv som vil lære fra dagens ungdom! Gjennom innspillsverksteder med både ungdom og voksne ble dermed MENTO formet som et mentorprogram med likeverdig utveksling av kunnskap og erfaringer. Tovies mentoring – om du vil.

Nå står vi endelig klare til å rekruttere både det vi kaller unge mentorer og erfarne mentorer.

Ett program tre nivåer

1) Ett felles nettverk på tvers, 2) en-til-en samtaler mellom ung og erfaren mentor og 3) en egen worshopserie bare for de unge mentorene.

Hva innebærer det for en erfaren mentor?

Fra oktober til juni forplikter du deg til én samtale i måneden med din unge mentor. Vi ordner samtalepunkter også står dere fritt til å ta det derfra. I tillegg blir det et oppstartsarrangement 13. oktober kl. 1600-18.00, samt en avslutningsmiddag for alle sammen i juni 2022.

I utviklingen av MENTO har flere av dem vi har snakket med ønsket å delta som erfarne mentorer allerede. Bli med du også - her er vi ute etter mangfold og variasjon!

Hva innebærer det for en ung mentor?

I tillegg til en-til-en samtalen med din erfarne mentor vil du få en serie med workshops hvor vi tar opp tematikk som kan være relevant for dere fremover som privatøknomi, entreprenørskap, og å navigere i utdanningsinstitusjoner. Oppstartsarrangementet for de unge er i høstferien - 6. oktober klokken 14.00.

Dersom dette høres interessant ut for deg også, ta gjerne kontakt om du ønsker mer informasjon! Dersom du allerede kan tenke deg å søke om å delta som mentor, er det bare å fylle ut søknadsskjemaet i lenken under. Her stiller vi en del spørsmål om deg, som er viktige for oss slik at vi kan finne et god match med din unge/erfarne mentor.

Vi håper du vil søke!